Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Dalej od dużych miast, to dalej od Internetu

W końcu roku powinna zniknąć jedna z białych plam na mapie Internetu w Polsce. Dostęp do sieci, dzięki nowo budowanej przez NASK infrastrukturze, zyska cały region świętokrzyski.

15 lat temu Polska została podłączona do globalnej sieci komputerowej. Obecnie z Internetu korzysta w naszym kraju ponad 11 mln osób. Do sieci mają dostęp głównie mieszkańcy dużych miast. Użytkownicy sieci w Warszawie stanowią ponad 20 proc. wszystkich korzystających z Internetu.

W Kielcach, Jeleniej Górze, Koszalinie internauci stanowią niespełna jeden procent polskich użytkowników. Nowo budowana przez NASK - który przed kilkunastu laty był pierwszym operatorem Internetu w Polsce - sieć w Świętokrzyskiem pokryje swym zasięgiem 64 proc. regionu. NASK planował zbudowanie infrastruktury bezprzewodowego radiowego dostępu do sieci wcześniej. Ale prawie rok trwały dyskusje nad tym, czy może być, mając status jednostki badawczo-rozwojowej, beneficjentem unijnych środków, z których współfinansowana jest budowa. -

Ponownie jak przed laty jesteśmy pionierem w budowie tego rodzaju infrastruktury i płacimy frycowe. Ale najważniejsze, że dla tego projektu udało się zdobyć przychylność i współdziałanie sił politycznych i władz samorządowych - powiedział "Rz" Maciej Kozłowski, dyrektor NASK.

Obecnie ponad 37 proc. osób w Polsce ma dostęp do Internetu, ale to ciągle mniej niż np. w Czechach (47 proc. ludności). Jedną z głównych barier w Polsce są koszty, jedne z najwyższych w rozwiniętych krajach świata. Struktura rynku dostawców Internetu także nie sprzyja jego rozwojowi i spadkowi cen.

Według raportu portalu Money.pl dwie trzecie usług dostępu do Internetu należy do TP. Najwięksi niezależni dostawcy Netia i GTS mają zaledwie 4 proc. rynku.

Głównym motorem rozwoju Internetu w Polsce są potrzeby i ogromna użyteczność tego medium. Dostęp do sieci mają niemal wszystkie przedsiębiorstwa. Handel detaliczny w Internecie osiągnął w ubiegłym roku wartość 3,1 mld zł, czyli 1 proc. całości obrotów detalicznych w kraju.

Wydatki na reklamę w sieci wzrosły w ubiegłym roku o 60 proc. Od wczoraj przybył jeszcze jeden czynnik rozwoju sieci w Polsce. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że będzie przyjmować od firm - ale tylko niektórych - elektroniczne deklaracje podatkowe.

http://rzeczpospolita.pl/gazet(...)_20.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider