Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Przez sieć do klienta

Wydatki polskich przedsiębiorstw na reklamę w Internecie wzrosły w pierwszym półroczu o połowę. Zyskują na tym największe portale, zwiększając swoje przychody i zyski

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Onet, lider rynku, zarobił dzięki reklamom 36 mln zł, czyli prawie połowę więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeszcze lepsze półrocze zanotowała trzecia wśród największych portali Interia (wicelider Wirtualna Polska nie chciała podać nam swoich wyników), która uzyskała od reklamodawców 18 mln zł.

Oznacza to wzrost aż o 75 proc. - Wprowadziliśmy kilka nowych usług, jak chociażby mapa internetowa Polski Map24 oraz komunikator Stefan - mówi Tomasz Przybyłowicz, szef działu reklamy w Interia.pl. Na kolejnym miejscu znalazł się portal o2.pl z przychodami z reklam na poziomie 6,5 mln zł. Dzięki wzrostowi wpływów z tego źródła o ponad 50 proc. portal wyprzedził pod względem udziałów w rynku internetowy pion Agory Gazeta.pl.

Alternatywa dla telewizji

Łącznie na reklamę w sieci firmy w pierwszym półroczu wydały od 80 mln do 105 mln zł. Pierwszy szacunek podaje dom mediowy Starlink, drugi oparty jest na przewidywaniach firmy badawczej IAB. - Różnice wynikają z faktu, że nie ma jeszcze w Polsce jednej metody obliczania wartości rynku reklam w Internecie - tłumaczy "Rz" Jacek Kołtonik, szef działu Internetu w domu mediowym Initiative.

Wszystkie obliczenia wskazują na dynamikę wzrostu na poziomie 50 proc. w skali roku. Powinna się ona utrzymać w następnych latach, co sprawi, że w 2008 r. rynek będzie wart prawie 400 mln zł. Jego udział w całym rynku reklamy wyniesie około 5 proc., czyli tyle, ile na zachodzie Europy.

Zwiększone zainteresowanie firm promocją w sieci jest spowodowane wzrostem popularności tego medium. Jednak to niejedyny powód. - Reklamodawcy uciekają przed zjawiskiem zwanym clutter, czyli zwiększoną liczbą reklam w telewizji, na które ludzie zwracają coraz mniej uwagi - mówi Kołtonik. Tłumaczy, że w Internecie odbiorca jest bardziej skupiony na tym, co ogląda. - Są również grupy klientów, którzy prawie w ogóle nie korzystają z innych mediów. Chodzi głównie o studentów i ludzi zapracowanych - dodaje.

Mali coraz ważniejsi

Specjaliści przewidują, że coraz większe znaczenie dla firm internetowych będą miały małe przedsiębiorstwa. Dla nich sieć to często jedyna możliwość promocji. Szczególnie przy dostępności linków sponsorowanych w takich wyszukiwarkach jak Google, za które płaci się niewiele, a pozwalają dotrzeć do bardzo wąsko określonej grupy odbiorców.

- Od września zeszłego roku zaczęliśmy wydawać więcej pieniędzy na reklamę internetową, gdyż ubywało nam gości - mówi "Rz" pracownik jednego z małych hoteli w Karkonoszach, do którego można trafić właśnie przez Google. - Wykup linków sponsorowanych w czterech wyszukiwarkach kosztuje nas około 1,6 tys. zł miesięcznie. Do tego dochodzi 10 tys. rocznie za baner na portalu turystycznym.

Dzwoniąc jeszcze do kilku hoteli znalezionych za pomocą sieci, dowiedzieliśmy się, że Internet jest dla nich najlepszą formą przyciągania klientów. Rzadko który hotel reklamuje się jeszcze w innych mediach.

W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii wyszukiwarki internetowe mają ponad 50 proc.udziału w rynku reklam internetowych. Ogromną część tego tortu pochłania wspomniany Google, z udziałem w amerykańskim rynku na poziomie około 30 proc. Należy się spodziewać, że i u nas ta amerykańska firma zechce powalczyć o klientów.

Do tej pory jej udział w rynku wirtualnych reklam w Polsce nie przekraczał kilku procent. Wciąż bowiem niewiele małych firm, na pozyskiwanie których stawia Google, ma swoje strony internetowe.

http://rzeczpospolita.pl/gazet(...)a_8.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider