Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Jak zmienić kupujących w nabywców

Klientom sklepów online już nie spieszy się, by kliknąć ikonę koszyka. Spędzają wiele godzin na oglądaniu internetowych wystaw sklepowych, odwiedzają 10 i więcej konkurencyjnych serwisów, zanim kilka godzin lub dni później powrócą do konkretnego sklepu, aby dokonać zakupu. Z badania przeprowadzonego przez firmę ScanAlert zajmującej się certyfikowaniem bezpieczeństwa serwisów internetowych wynika ponadto, że porzucanie koszyków przed dokonaniem transakcji jest integralną częścią zachowań zakupowych klientów online.

Badanie wykazało, że średni czas między pierwszą wizytą konsumenta na stronie internetowej a pierwszym zakupem wynosi nieco ponad 19 godzin. 35 procent ze wszystkich objętych badaniem kupujących potrzebowało na podjęcie decyzji o zakupie ponad 12 godzin, podczas gdy 21 procentom zajęło to więcej niż trzy dni, a 14 procentom więcej niż tydzień.

Odstęp czasu od początkowej wizyty do właściwego zakupu różni się między witrynami w zależności od cech demograficznych klienta, rozpoznawalności marki, liczby konkurentów on-line i średniej ceny produktu. Najkrótsze opóźnienia w kupowaniu występują w przypadku najbardziej wyjątkowych, unikalnych produktów, podczas gdy największe odstępy między pierwszą wizytą a sfinalizowaniem transakcji dotyczą towarów pospolitych.

Co istotne, konsumenci spędzający najwięcej czasu na internetowych zakupach są również najbardziej zainteresowani bezpieczeństwem gwarantowanym przez sklep internetowy. Czynnik zaufania może więc stanowić dla klienta zarówno silny czynnik motywujący, jak i silną przeszkodą w finalizowaniu zakupu.

Projektanci stron internetowych mogą poprawić doświadczenia zakupowe swoich klientów, wzbogacając serwis w informacje i bardziej eksponując gwarancję bezpieczeństwa transakcji. W przeciwnym wypadku, ci którzy porzucają swoje koszyki, będą również porzucać później strony internetowych sklepów, gdy już zdecydują, gdzie dokonać zakupu.

Ważną konstatacją wynikająca z badania jest fakt, iż klienci często używają narzędzi w serwisach internetowych inaczej, niż kupcy planowali to przy ich projektowaniu. Według autorów raportu, znaczna część z zaobserwowanego w ciągu minionych dwóch lat wzrostu liczby porzuconych koszyków wynika ze wzrostu możliwości porównywania ofert.

Jakkolwiek cena nie jest najważniejszym czynnikiem wyboru, klienci wykorzystują koszyk do porównania kosztów transakcji. Możliwość porównywania produktów on-line jest czynnikiem sprzyjającym porzucaniu witryn.

Zdaniem Kena Leonarda, CEO ze ScanAlert, kwestia porzucania koszyków i opóźnień w finalizacji zakupów wskazuje na nowy trend w zachowaniu klientów online, którego nie obserwowano jeszcze 2 lata temu. Jego zdaniem, kupcy online, którzy chcą zamienić oglądaczy witryn w nabywców i zachęcić odwiedzających do powrotu, powinni zaproponować klientom w swoich sklepach wygodne narzędzia porównawcze oraz skoncentrować się na przyczynach porzucania stron internetowych i istotnych elementach doświadczenia zakupowego. Jak bowiem wynika z badania ScanAlert, współcześni klienci sklepów online oceniają internetową witrynę sklepową niemal w ten sam sposób jak sklepy z cegły i zaprawy. Wszystko ma znaczenie - wygląd strony, wygoda i jakość obsługi. Czynnikiem decydującym o zakupie są często bezpieczeństwo transakcji i zaufanie do sprzedawcy.

* Badanie zwyczajów zakupowych klientów online przeprowadzono w okresie między czerwcem 2004 r a marcem 2005r. Do śledzenia zachowań odwiedzających strony WWW użyto stałych cookies.

Źródło: ?New Era Digital Window Shopping? ScanAlert, 2005

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider