Przeskocz menu

Aktualności

Warto wiedzieć

Zawrotna kariera komunikatorów

Niedocenione, a wręcz zlekceważone przez wielkie firmy telekomunikacyjne komunikatory internetowe stały się ich groźnymi konkurentami. Z komunikatorów korzysta już około 0,5 miliarda ludzi na całym świecie

Komunikatory, które zaczęły funkcjonować 10 lat temu, i początkowo były głównie sposobem bezpłatnego porozumiewania się przez Internet, często rozrywką młodych ludzi. Teraz opuściły pokoje nastolatków i trafiły do firm. Zaczęły być uważane za perspektywiczny biznes.

Rok temu internetowy gigant eBay wyłożył 2,6 mld dolarów na zakup działającego ledwie od trzech lat komunikatora Skype. - Wszyscy mamy obowiązek walczyć z monopolami i z firmami, które świadczą kosztowne usługi - wykładał swoje credo Niklas Zennstroem, szef Skype'a i jeden z jego założycieli, ośmielony tak wielką transakcją, a także imponującą liczbą 100 mln zdobytych klientów.

Skype oraz dziesiątki innych komunikatorów mogą oferować usługi darmowe albo bardzo tanie, gdyż nie wydają wielkich pieniędzy, jak klasyczne telekomy, na infrastrukturę i na promocję. Komunikator bowiem to oprogramowanie, które pozwala na szybkie przesyłanie między dwoma lub więcej użytkownikami Internetu tekstu, głosu oraz wideo.

Z wyliczeń OECD wynika, że korzystanie z komunikatorów pozwala zaoszczędzić na usługach telekomunikacyjnych (liczonych jako koszty abonamentów i połączeń) w zależności od kraju od kilkunastu do ponad 50 proc.

Od roku we współpracy z portalem Onet.pl Skype działa także w Polsce. Według ostatnich badań polskiego Internetu w czerwcu miał 2,8 mln użytkowników. W ciągu miesiąca powiększył ich liczbę o prawie 400 tys.

Mimo zawrotnej kariery, jaką robi, Skype ani w świecie, ani w Polsce nie jest najbardziej popularnym komunikatorem. W Polsce najwięcej użytkowników (5,65 mln w czerwcu) ma Gadu-Gadu, który działa od sześciu lat. W niedługim czasie również wartość tego serwisu internetowego zweryfikuje rynek.

Właściciele Gadu-Gadu zdecydowali właśnie o wprowadzeniu spółki na giełdę. Głównym źródłem przychodów komunikatora jest emisja reklam, ale firma podobnie jak inne komunikatory w świecie i w Polsce rozwija także ofertę świadczenia usług głosowych (pod marką Gadu-Gadu Nagłos). Przychody spółki rosną bardzo szybko. W ubiegłym roku wyniosły 8 mln zł, a zysk netto sięgnął 3,3 mln zł. W porównaniu z rokiem wcześniej wyniki były lepsze o ponad 50 proc. - Pieniądze z giełdy pozwolą wzmocnić naszą pozycję i rozwijać usługi, zwłaszcza związane z telefonią internetową Nagłos - powiedział Krzysztof Szalwa, członek zarządu spółki.

Moment, w którym na giełdę decyduje się Gadu-Gadu, nie jest, jak się wydaje, przypadkowy. Skype jest w Polsce coraz poważniejszym rywalem dla rodzimej spółki. Chociaż ma jeszcze niemal dwukrotnie mniej użytkowników, to w czerwcu przybyło mu ich dwukrotnie więcej niż Gadu-Gadu, który zdobył 200 tys. nowych użytkowników.

- Komunikatory i w ogóle telefonia internetowa to przyszłościowy biznes. Taki, na którym się zarabia. Ale za mało jest jeszcze informacji, by ocenić, jak na pozycję rynkową i perspektywy Gadu-Gadu wpłyną nowe usługi - powiedział nam Sobiesław Pająk, analityk Centralnego Domu Maklerskiego Pekao.

W Polsce blisko czołowej dwójki Gadu-Gadu i Skype jest Tlen.pl, którego liczba użytkowników zbliżyła się do miliona. Tlen.pl jest niewiele młodszy od swego głównego krajowego rywala. Konkuruje z Gadu-Gadu, oferując wiele dodatkowych funkcji. Jest powiązany z portalem o2.pl, co m.in. pozwala na nawiązywanie łączności bezpośrednio ze strony WWW portalu i korzystanie z licznych serwisów informacyjnych.

Mniej popularni niż wspomniana trójka komunikatorów są u nas światowi potentaci MSN Messenger oraz Yahoo Messenger, jakkolwiek także notują rosnącą liczbę użytkowników. W świecie dokładają znacznie więcej starań, aby przeciwstawić się Skype'owi. W ubiegłym miesiącu komunikatory MSN i Yahoo zdecydowały się na krok, o którym wspominały od prawie trzech lat. Ich użytkownicy będą mogli teraz porozumiewać się między sobą.

Nastąpiło więc zerwanie z dotychczasową polityką wielu, szczególnie najbardziej popularnych komunikatorów tworzenia zamkniętych społeczności. Firmy w związku z nową decyzją poinformowały, że teraz ich społeczność liczy już 350 mln osób.

Odbiorcami, których komunikatory chciałyby jeszcze bardziej pozyskać, są firmy. Tyle że na przeszkodzie stoi konieczność zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa komunikowania się. Komunikatory są zbyt podatne na ataki hakerów. W ubiegłym roku liczba ataków hakerów za pośrednictwem komunikatorów wzrosła o 1600 proc.

Niektóre firmy, m.in. producent procesorów AMD, zabroniły swym pracownikom korzystania z ogólnie dostępnych komunikatorów. Ale rynek biznesowych zastosowań ma tak duży potencjał, że operatorzy komunikatorów starają się reagować na zagrożenia. W lipcu biznesową wersję odpowiednio zabezpieczonego serwisu zaoferował jeden ze światowych potentatów AOL/AIM. Biznesowe wersje komunikatorów będą także ofertą innych, także polskiego Gadu-Gadu.

- Za 5 - 7 lat każdy dzięki telefonii internetowej będzie mógł rozmawiać za darmo lub po wniesieniu stałej opłaty - uważa Michał Kostrzewa, przedstawiciel Skype'a w Polsce. Jak rozwój takiej telefonii wpłynie na biznes dotychczasowych telekomów? W Polsce przychody z telekomunikacji stacjonarnej spadły w ubiegłym roku prawie o 12 proc. To nie tylko skutek popularności telefonów komórkowych, ale także rosnącego wykorzystania łączności internetowej.

http://rzeczpospolita.pl/gazet(...)_17.html

ContentLink.pl

powrót

Nasze realizacje

Co ostatnio zrobiliśmy

W związku z 15 leciem działalności firmy oraz poszerzeniem świadczonych usług o Wideo na żądanie oraz Telewizję cyfrową, przygoto-waliśmy projekt "ekstremalnej metamorfozy" dla operatora telekomunikacyjnego firmy BAIT. ...

BAIT - Internet provider

BAIT - Internet provider